ANDREAS SAVVA
/
MARTYRIUM
8.11.2012 – 12.01.2013
Das Erfassen von politischen Phänomenen und Ereignissen ist ein zentrales Thema im Werk des zypriotischen Künstlers Andreas Savva (1970). In seiner neuesten Installation bei Françoise Heitsch befasst er sich mit der aktuellen Lage in der europäischen Polit-Szene, angeregt durch die Situation um Griechenland. Mit den für ihn typischen Materialien wie Seile und alltägliche Gebrauchsgegenstände verarbeitet er die Zusammenhänge und die gegenseitige Einwirkungen zwischen den Staaten in der europäischen Union. Der angespannte Schwebezustand, in dem sich gegenwärtig die europäische Politik befindet, dominiert auch Savvas Arbeit – 12 Stühle, stellvertretend für die einzelnen Sterne der Europaflagge, werden in ein raumgreifendes Geflecht aus gespannten Seilen eingefasst. Die Sitzmöbel, deren ursprüngliche Funktion Standfestigkeit und Ruhe suggeriert, werden zweckentfremdet, schweben in Ungewissheit, gefangen in einer gefährlichen Lage wie im Spinnennetz. Und genau so mühselig und arbeitsaufwendig, wie die Spinne ihr Netz aufbaut, ist das Aufstellen dieses Werks für den Künstler. Der handwerkliche Akt des Webens und Bindens, der genaue Berechnungen und Messungen erfordert, versinnbildlicht nicht nur den bisherigen Weg der Gemeinschaft, sondern auch die Anforderungen an der Politik bei der Suche nach einer Lösung. Das Konstrukt ist zugleich ein System, in dem jedes Element seinen funktionellen Platz hat und zum Erhalt des gesamten Mechanismus beiträgt.
Ergänzend wird eine weitere installative Arbeit Savvas präsentiert, bei der purpurrote Samtschleifen in einem Stahlrahmen gebunden werden. Hier führt uns der Künstler die Dualität materieller Dinge vor Augen. Der Samt als edler, glanzvoller Stoff ist wunderschön, jedoch nur von Vorne. Seine Rückseite ist karg und unscheinbar gewöhnlich. Mit seinen metaphorischen Parabeln hält Andreas Savva Wahrheiten fest, die im Leben nicht selten hinter dem Glanz einer konstruierten Oberfläche zu schwinden beginnen.
The capturing of political phenomena and events is a central theme in the work of Andreas Savva [Cyprus, 1970]. Initially motivated by the ongoing events in Greece, his latest installation at Françoise Heitsch deals with the current European political landscape as a whole. With materials typical for his work, such as ropes and everyday objects, the relations and reciprocal effects between the single member states of the European Union are represented. Savva’s installation is also dominated by the fierce state of uncertainty current European politics are trapped in – 12 chairs, representatives for each star of the European flag, are woven into a large-scale network of stretched ropes. The chairs, whose original function suggests stability and tranquillity, are diverted from their intended use – instead, they float in ambiguity, and remain suspended in a dangerous situation similar to that of a spider web. And just as exhausting and labour-intensive it is for a spider to construct her net, so is the physical act of erecting such a work for the artist. The manual act of weaving and tying, which demands exact calculations and measurements, symbolises not only the previous path the union took, but also the expectations we have from present-day’s politics in order to find a solution proper. The construct is simultaneously a system in which every element has its functional place contributing to the preservation of this mechanism as a whole.
An additional installation composed of crimson-coloured velvet bows, which are tied into a steel frame, will also be on display. Here, it is the artist’s intention to reveal the duality of physical objects. Velvet as a precious and glamorous fabric is beautiful, however, only when seen from the front. Its reverse is meagre and unimpressively common. With his metaphorical parables Andreas Savva captures truth, which, in life, is often hidden behind glossy and constructed surfaces – precisely those surfaces his works seek to tremble.
Andreas Savva ( → Artist Website)
/
Biography
2. Preis, Spyropoulos Foundation
Solo Exhibitions
"Smoking seriously damages the country" / Diaspro Art Center, Nikosia
"Occupied" / Gallery Mylos, Thessaloniki
Group Exhibitions
"Removement Athens 2017" / Kairi Arcade, Athen; kuratiert von Maria Vasariotou
"Imaginary Spaces" / House of Cyprus, Athen; kuratiert von Stratis Pantazis
"7th edition of CONTEXTS" / International Festival of Ephemeral Art, Sokolovsko, Poland; kuratiert von Malgorzata Sady
"Conjunctions" / Peninsula Art Space, NYC; kuratiert von Rachel Valinsky
"Limassol, Post Growth and Development?" / Municipal social houses, Limassol; kuratiert von Maria Lianou, Alexandros Cristophinis
"Scarecrow contemporary art exhibition" / Weingut von Domaine Sigalas, Oia, Santorini; kuratiert von Maria Vasariotou
"‘3459’" / Flux Factory, NYC; kuratiert von Emireth Hererra
"Summer Exhibition" / The Fields Sculpture Park, Omi International Arts Center,Ghent, New York; kuratiert von Nicole Hayes
"Art-Athina" / International Contemporary Art Fair of Athens, Galerie Françoise Heitsch, Athen
"Devalue/Value/Surplus Value; between "work" and "art" / Contemporary Greek Art Institute, Athen; kuratiert von Charis Kanellopoulou
"Trauma and therapy, Cypriot antiquity and contemporary art" / Paphos archaeological museum, Paphos; kuratiert von Niki Loizidi
"No Words" / Larnaca Municipal Gallery, Larnaca; kuratiert von Tonia Loizou
"Contemporary Cypriot Sculpture" / Dom Umenia, Bratislava, Slowakei
"Mapping Cyprus Contemporary Views" / Bozar, Brüssel
"Plus One" / Kulturzentrum "Leonidas Kanellopoulos", Eleusis, Griechenland
"UNCOVERED" / Nicosia International Airport, Ledra Street Buffer zone, Nikosia
"The Roads of Hereafter" / Museum of Contemporary Art of Crete, Rethymno, Kreta
"The Little Land Fish" / EMAA Capital Art Center, Nikosia
Jannis Spyropoulos, Benaki museum, Athen, kuratiert von Olga Daniylopoulou Mona Hatoum Art Workshop, Villa Iris, Fundación Marcelino Botín, Santander, Spanien
"The Little Land Fish" / Istanbul 2010 European Capital of Culture, Antrepo Exhibition Venue, Istanbul
"Looking Away: Views of an anniversary"/ Evagoras Lanitis Centre, Limassol, Zypern
"Art is…"/ Marfin Laiki Bank Cultural Centre, Nikosia
"1974 – Landmark in Politics and Art"/ Famagusta Gate, Nikosia
"10 Years After, The Creation of the Image – The Consumption of Emotions//The Consumption of the Image – The Creation of Emotions" / kuratiert von Lina Tsikouta-Deimezis, Embassy of The Republic of Cyprus, House of Cyprus, Athen
"Cypriots Contemporary Art" / Paris & Action Field Kodra, kuratiert von Andri Michael, Thessaloniki
"No place – no space" / Galerie Zeon, Athen & Galerie Diatopos, Zypern, kuratiert von Marilena Koskina
"Waiting news from you" / Gounaropoulos Museum, kuratiert von Andri Michael, Athen
"Crossings: A Contemporary View" / Nicosia Municipal Art Centre, kuratiert von Yiannis Toumazis and Andri Michael, Nikosia
"Meeting Europe – Cyprus" / La Chataigneraie – Centre Wallon d’ Art Contemporain, kuratiert von Dimitri Konstantinidis, Liege
"Accidental Meetings" / kuratiert von Yiannis Toumazis, Nicosia Municipal Art Centre, Nikosia
"Seducidos polo Accidente" / kuratiert von David Baro and Agar Ledo, Luis Seoane Foundation, Corunna, Spanien
"The joy of my dreams" / BIACS 1st international Biennale of Contemporary Art of Seville, kuratiert von Harald Szeeman, Spanien
"Athena by art" / kuratiert von Christina Petrinou, Athen
"Fair ARCO" Gallery A. Antonopoulou, Madrid
"Twelve Positions in Contemporary Greek Art" / kuratiert von Françoise Heitsch, Europäisches Patentamt, München
"ausderferne, ausdernähe, ausdermitte" / kuratiert von Françoise Heitsch, Françoise Heitsch, München
"Sketching out Tomorrow and Yesterday" / Young Greek artists, tribute to the region of Yiannena, kuratiert von Lina Tsikouta, Macedonian museum of Contemporary art, Thessaloniki & Gazi, Athen
"Sketching out Tomorrow and Yesterday" / Young Greek artists, tribute to the region of Yiannena, kuratiert von Lina Tsikouta, E. Averoff museum, Metsovo
"La Belle et Bete" / Palais du Rhin, DRAC Alsace, Strassburg, FRAC Corse, Corde, Korsika
"Casteliotissa" / kuratiert von Dimitri Konstantinidis, Nicosia & Macedonian museum of Contemporary art, Thessaloniki
"Artists of the Spyropoulos Museum" / kuratiert von Olga Daniylopoulou, The Foundation of the Hellenic World, Athen
"Young Cypriot Artists" / Palais des Nations, Genf
"Time" / House of Cyprus, Athen
"The Berlin Wall" / Nicosia Municipal Arts Centre, Nikosia
"Creation of the Image – Consumption of Emotions. Consumption of the Image – Creation of Emotions" / House of Cyprus, Athen
"A Century of Visual Artistic Creation – Works from the National Collection of Contemporary Art" / HELEXPO – Thessaloniki, 1997 Cultural Capital of Europe, Thessaloniki advARTising – 50 Years of ADEL Saatchi & Saatchi, Pierides Gallery, Athen