ELENI MYLONAS & NATA TOGLIATTI
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DIALOGUES ON NATURE

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Eleni Mylonas & Nata Togliatti – Dialogues on Nature


Mit der Ausstellung Eleni Mylonas – Nata Togliatti „Dialogues on Nature“ beschließt die Galerie Françoise Heitsch das Jahr 2024. Es sind gegenständliche Darstellungen von Tieren und Pflanzen, die uns dort begegnen. Motive, die vertraut vorkommen, was jedoch nicht bedeutet, dass sich uns deren Inhalt und Zusammenhang unmittelbar erschließen würden. Dunkelrote Himbeeren als Symbol einer unbeschwerten Kindheit, lebensgroße Bisons als Sinnbild zerstörerischen Macht- und Profitstrebens – bei beiden Künstlerinnen geht es nicht so sehr um eine naturgetreue Abbildung der belebten Natur, was wir sehen sind vielmehr bildgewordene Erinnerungen und visuelle Ausdrücke einer kritischen Befragung unserer eigenen Position in der Welt. Auf ihre jeweils eigene Weise beschäftigen sich Eleni Mylonas und Nata Togliatti mit dem Menschen als Part eines größeren Systems, in dem Mensch, Tier, Pflanzen und Dinge untrennbar miteinander verbunden sind. Dieses ist fragil: gerät das eine aus den Fugen, beeinflusst das auch die anderen Teile. Ihre Arbeiten sind damit zugleich auch ein Nachdenken über Wert und Wertschätzung.


Eleni Mylonas neue Werkserie „Bison Bison Buffalo Blues“ erzählt am Schicksal des nordamerikanischen Bisons von der Schädigung und Zerstörung von Ökosystemen durch menschliche Handlungen. Mit über 30 Millionen Exemplaren bildeten die Bisons einst einen vitalen Bestandteil für das Leben der indigenen Bevölkerung in Nordamerika und das ökologische Gleichgewicht der Great Plains. Ihre fast vollständige Ausrottung, die als staatlich sanktioniertes Mittel vor allem auf die Kontrolle und Dezimierung indigener Gemeinschaften abzielte, hatte verheerende Folgenden für Mensch und Umwelt. Eine historische Katastrophe, die bis heute nachwirkt und die zugleich aktueller nicht sein könnte. Die Tiere in Eleni Mylonas Arbeiten scheinen die Betrachter:innen deshalb mit ihren Blicken direkt herauszufordern: Wie rechtfertigen wir, dass wir uns durch unser Handeln am Untergang der eigenen Lebensgrundlagen beteiligen?


Zwischen den massigen Körpern der Bisons finden sich zarte, zu Ornamenten angeordnete Darstellungen von Früchten und Pflanzen. Diese stehen in Nata Togliattis Werken oftmals symbolisch für ein Gefühl, eine Erinnerung, einen Ort oder Zustand. So widmet sich die Serie „Malina“ in Form der Gartenhimbeere einer kostbaren Erinnerung an die Besuche in der großelterlichen Datscha an der Wolga und transportiert dabei Fragen nach Identität und Heimat. Ihre der Natur entstammenden Motive hält die Künstlerin mit selbsthergestellter Farbe auf Discounter-Umverpackungen oder Transportkartons fest. Die Dichotomie zwischen lokalem (Kunst-)Handwerk und globaler Massenproduktion, zwischen Natur- und Kulturzustand, zieht sich wie ein roter Faden durch ihre Arbeiten – in der Wahl der Materialien ebenso wie im bewussten Einsatz von Mustern und Ornamenten. In der vierteiligen Arbeit „Community“ bringt sie buchstäblich und im übertragenen Sinne alles zusammen auf den Tisch. Die gleichwertige Gleichzeitigkeit von Dingen in Nata Togliattis Arbeiten liest sich wie ein Kommentar auf globale Zusammenhänge und Verschränkungen und entlarvt damit auch kulturelle und nationale Abgrenzung als illusorische Vorstellung.


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Eleni Mylonas & Nata Togliatti – Dialogues on Nature


Françoise Heitsch closes the year 2024 with the exhibition Eleni Mylonas – Nata Togliatti “Dialogues on Nature”. We encounter figurative representations of animals and plants. Motifs that seem familiar, but this does not mean that their content and context are immediately obvious to us. Dark red raspberries as a symbol of a carefree childhood, life-size bison as a symbol of destructive striving for power and profit – both artists are not so much concerned with a true-to-life depiction of living nature, what we see are rather memories turned into images and visual expressions of a critical questioning of our own position in the world. In their own individual ways, Eleni Mylonas and Nata Togliatti deal with the human being as part of a larger system in which humans, animals, plants and things are inextricably linked. This system is fragile: if one part falls apart, it affects the others. Their works are therefore also a reflection on value and appreciation.


Eleni Myona's new series of works “Bison Bison Buffalo Blues” uses the fate of the North American bison to tell of the damage and destruction of ecosystems caused by human activity. With over 30 million individuals, bison were once a vital part of the lives of indigenous people in North America and the ecological balance of the Great Plains. Their almost complete extermination, which was a state-sanctioned measure aimed primarily at controlling and decimating indigenous communities, had devastating consequences for both humans and the environment. A historical catastrophe that still has repercussions today and could not be more topical. The animals in Eleni Mylona's works therefore seem to directly challenge the viewer with their gaze: How do we justify participating in the destruction of our own livelihoods through our actions?


Between the massive bodies of the bison are delicate depictions of fruits and plants arranged as ornaments. In Nata Togliatti's works, these often symbolize a feeling, a memory, a place or a state. The “Malina” series features a garden raspberry as a precious reminder of visits to her grandparents' dacha on the Volga, conveying questions of identity and home. The artist captures her motifs, which originate from nature, with self-made paint on discount store outer packaging or transport cartons. The dichotomy between local (artistic) craftsmanship and global mass production, between the natural and cultural state, runs like a red thread through her works – in the choice of materials as well as in the deliberate use of patterns and ornaments. In the four-part work “Community”, she literally and figuratively brings everything together on the table. The equal simultaneity of things in Nata Togliatti's works reads like a commentary on global connections and entanglements, thereby exposing cultural and national boundaries as illusory.

Eleni Mylonas ( → Artist Website)
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Biography

1944in Athen geboren, lebt und arbeitet in New York
1966B.A. University of Geneva, Schweiz
Fulbright Grant
1967M.S. Comparative Journalism, Columbia University, NY
Dokumentarfilmproduktion mit Fred W.Friendly
Praxissemester beim Look Magazine mit Arthur Rothstein
Praxissemester bei WGBH-TV Boston, Ma.
Catharwood Foundation Grant
Helen Lee Lasen Fellowship, Columbia University
1972B.A. Fotografie, Polytechnic of Central London
1974Keramik, Earthworks Pottery, New York
1984-86Malerei & Skulptur, Brenda Goodman Studio, NY
1993Electronic Imaging, New School Computer Center
1995New York Studio School of Painting Drawing & Sculpture
1999Foundation for Hellenic Culture Individual Artist Grant

Solo Exhibitions

20202020 COVID Days / Artist Website
“Fire in the Lake” / Zoumboulakis Galleries, Kolonaki, Athens
2017PRESENTATION OF ARTIST’S WORK ON TELEVISION: One hour documentary presentation by Katerina Zaharopoulou
2014"The town crier" / Open Art Exhibition, Françoise Heitsch, München
"The cursed serpent" / Benaki Museum, Athen
2002"Venice" / Videoinstallation Art Resources Transfer Gallery, NY
2001"Virtual Landscape" / Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athen
2000"Quasi Periodic Space" (Serie) / Art Resources Transfer, NY
"Quasi Periodic Space" (Serie) / Foundation for Hellenic Culture, NY
1996"Fragments" / Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athen
"Afghanistan 1972" / Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athen
1991"Space Odyssey" (Serie) / Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athen
"Universal Salvage" / Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athen
1986"Journey through Ellis Island" (Serie) / Institute for Contemporary Art, PS1 Museum, NY
1985"Journey through Ellis Island" (Serie) / Zoumboulakis Galerie, Kolonaki, Athen
"Nudes 1984" / Zoumboulakis Galerie, Kolonaki, Athen
1982"Nude Landscapes" / Zoumboulakis Galleries, Kriezotou, Athen
"NY Graffiti" (Serie) / Zoumboulakis Galleries, Kriezotou, Athen

Group Exhibitions

2022“Collective Brain.” / The Opening Gallery, NYC. Curated by Sozita Goudouna
“Handmade: On the Social Dimensions of Craft.” / Schwarz Foundation, Art Space Pythagorion, Samos, Greece. Curated by Katerina Gregou. In collaboration with the National Museum of Contemporary Art, Athens
“The Clown Spirit.” / Belgian Gallery, Belgium. Curated by Joanna DeVos
“Nuit Blanche.” / Museum of Natural History of Crete, Greece. Curated by Eirini Linardaki
2019“POLYMORPHIA.” / ID-PROJECTART, Athens. Organized by FULBRIGHT Greece
Am I that image? / Museum of Contemporary Art, Skopje
LIVE@ArtAthina / Curated by Sozita Goudouna / Performance "SeaMonster Monk"
"Blind Date" / Curated by A. Volanakis, Museum of Contemporary Art, Rethymno
"Inside-out and Beyond" / Greek Consulate, New York.
"Quest for the Holy Grail" / Project Gallery, Athens.
"Welcome" / Project Gallery, Athens.
2018Art Athina International @ Francoise Heitsch Gallery Munich
"Symptom Projects 9" / Curated by N. Papadopouos. Amphissa, Gr.
"In Loco Parentis." / Romantso, Athens
"IMAGO MUNDI" / Curatated by Beral Madra / Benetton Collection.
"DIASPORA" / Shiva Gallery, John Jay College, NYC
"PAPER MOON" / Museum of Contemporary Art Crete, Greece
2017"EMST Recent Acquisitions." National Museum of Contemporary Art, Athen
"THE ARTIST/ KNIGHT" / Curated by Joanna DeVos / Gaasbeek Castle, Belgium. 2017
"CANAKKALE WALK 2017 HOMELAND"/ Curated by Christian Oxenius / Villa Schlikker, Kunsthalle / Osnabrück
"ex-pats" / Curated by Apostolis Artinos / Museum Alex Mylona, Athen
2016EMST Urgent Conversations Athens / Antwerp National Museum of Contemporary Art, Athens
2015"VANDALISM" / CHEAPART, Athen
"WELCOME" / Museum of Contemporary Art Olivepress, Chania, Griechenland
2013SYNTHESIS/ Françoise Heitsch, München
CAMP Athens: When Art becomes the Solution / Kuratorin Ch. Petrinou, Athen
The Symptom Projects/ Kurator Apostolis Artinos, Amphissa, Griechenland
2011Thessaloniki Biennial: Roaming Images
2009Summer Accrochage / Kouros Gallery NY, NY
2007Biennale of Thessaloniki: Eterotopies / öffentliche Projektion von "Venice"
In Situations: Municipal Art Gallery "Brainstorming" / Kalamata
The Macedonian Museum of Art Collection at the Benaki Museum, Athen
Macedonian Museum of Contemporary Art "Memories" / Thessaloniki
The American College in Greece Art Collection Portrait Exhibition, Athen
2006KMST National Museum of Cont. Art Thessaloniki: Masquerades
Homage to Pineloppi Delta/ Athens College
2004"Ekecheiria" / Schropf Gallerey of Art, Chicago
"Art/Science" / University of Richmond (Virginia) Museums
"Art/Science" / Rutgers Camden Center for the Arts, Camden (NJ)
2003"Art/Science" / Rutgers Camden Center for the Arts, Camden (NJ)
2002"The Olympic Spirit" / Athens Municipal Gallery, Athen
2001"Art and Mathematics" / Berkshire Community College, Pittsfield (MA)
2000"Modern Odysseys: Greek American Artists of the 20th Century" / Moni Lazariston Museum of Contemporary Art, Thessaloniki
"Art and Mathematics" / The Cooper Union, NY
"In Tandem" / Eleni Mylonas & Ertugul Ates, Marmara Gallery, NY
2023“The Office of Hydrocommons.” / Atopos Gallery, Athens. Curated by Eleni Riga
“Off The Cloth II.” / WhiteBox, NYC. Curated by Karen Cordero & Yohanna M. Roa