SAMUEL FISCHER-GLASER & ANGELA STIEGLER
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3-ZIMMER-WOHNUNG
Samuel Fischer-Glaser & Angela Stiegler – 3-Zimmer-Wohnung
… In doing so, we can assume that what has taken shape over the last months is not diaristic, or biographical, it is not a self-reflexive critique, or an engagement with materials which would presume a certain fidelity to them. Instead of these realisms, there is an (almost) empty theatrical set:
A low stack of two objects sits on the floor. The first, a 1920s two-basin sink made from porcelain. It had two legs, which were broken off. The form of this sink, minus its legs, was re-created using soft materials. The measurements of the flat surfaces were approximated in fabric, then these pieces were stitched together by hand. The resulting form was stuffed with polyester filling and placed atop the sink. This is the second object.
An end table whose parts are composed of dark amber PVC used for curtains in cold storage facilities. The table sides - consisting of two halves based on pre-existing designs for backs of chairs - are perforated on their edges and sewn together by a bright blue laundry line in cross-stitch. The material is soft and supported by a metal structure.
The lamp is a semi-translucent tower made of resin. It is a series of castings of a porcelain figure which originally served as a jar for storing potatoes. The porcelain figure was itself an anthropomorphized bag of potatoes. The multiple castings are stacked one on top of the other and attached together. They are hollow and illuminated from inside.
A ceiling fan has two sets of coveralls hanging from its blades. One is grey, the other black and red. The belt of the red suit serves to fasten it to one of the fan blades, the grey suit is insulated. The sleeves of both suits meet on one of the blades that they are fitted over. The fan moves slowly, barely animating the suits.
12 photos of shoes are affixed with gloves. A story accompanies this arrangement: Both the shoes and gloves were lost on the street. The shoes were photographed, the gloves were taken.
A frieze made of repeating black and white photo prints showing the bottom corner of a room. On the floor sits a half-eaten pear with morsels scattered around it. The prints are alternating portrait and landscape formats invoking a meander. A story also accompanies this work: the pear was eaten by a mouse in a former residence of the artist.
Two paintings show interiors of apartment buildings, an empty bathroom and an inhabited staircase. The paintings are executed in a perfunctory way, without an excess of attention to detail.
Oddly behaving furniture, decor without bones. A spectral absence, in rooms, clothes, and unfinished food. Semlerova rezidence’s staircase depicts the view down a flight of stairs. Ascending these is a large, heavily patterned figure. This is the spectral presence. The three-bedroom apartment is a haunted house.
Justin Lieberman + Stephanie Weber
Titles of works:
Neues Waschbecken (New Sink) [Fabric object made from form of broken sink]
Neuer Ventilator (New Fan) [Suits hanging from fan]
Neue Lampe (New Lamp) [Resin cast]
Neuer Tisch (New Table) [side-table made from red PVC used for cooling spaces]
Pear [Frieze of photos of pear that has been gnawed on]
Season’s Greetings [12 photos of lost shoes with collection of found gloves]
Semlerova rezidence (Semler house) [Painting of staircase with guy in it]
Byt Krausových (Kraus apartment) [Painting of bathroom, empty]
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Samuel Fischer-Glaser & Angela Stiegler – 3-Zimmer-Wohnung
… Daher können wir annehmen, dass, was im Laufe der letzten Monate Form angenommen hat, nicht tagebuchartig oder biographisch ist, weder selbstreflexive Kritik noch Auseinandersetzung mit Materialien ist, welche eine gewisse Treue zu diesen voraussetzen würde. Anstelle dieser Realismen begegnet uns ein (beinahe) leeres Bühnenbild:
Ein niedriger Stapel, bestehend aus zwei Teilen, steht am Boden: Teil Eins, ein Doppelwaschtisch der 1920er Jahre aus Porzellan. Er hatte ursprünglich drei Beine, die inzwischen abgebrochen sind. Die Form des Waschtisches, abzüglich der Beine, wurde aus weichem Material nachgebildet, seine Maße in Stoff abgenommen, die einzelnen Bestandteile von Hand zusammengenäht. Die so entstandene Form – Teil Zwei des Objekts – ist mit Polyester gefüllt und auf dem Waschtisch platziert.
Ein Beistelltisch aus dunkelrotem PVC, wie es in Kühlräumen Verwendung findet. Die Seiten des Tisches – bestehend aus zwei Elementen, die auf historischen Stuhllehnen basieren – sind an ihren Rändern perforiert und in Kreuzstich mit einer hellblauen Wäscheleine vernäht. Das Material ist nachgiebig und wird von einem Metallgerüst gestützt.
Die Lampe ist ein halbtransparenter Turm aus Kunstharz. Er besteht aus Abgüssen einer Porzellanfigur, die ursprünglich als Topf zur Aufbewahrung von Kartoffeln diente. Die Porzellanfigur selbst war ein anthropomorpher Kartoffelsack. Die Abgüsse sind aufeinander gestapelt und miteinander verbunden. Sie sind hohl und von innen beleuchtet.
Von einem Deckenventilator hängen zwei Overalls. Einer ist grau, der andere schwarz und rot. Der Gürtel des roten Anzugs ist an einem der Flügel des Ventilators befestigt, der graue Anzug ist gefüttert. Die Ärmel beider Anzüge treffen an einem der Ventilatorenflügel aufeinander. Der Ventilator dreht sich langsam, die Anzüge bewegen sich kaum.
12 Fotos von Schuhen werden von Handschuhen gehalten. Eine Geschichte begleitet dieses Arrangement: Schuhe wie Handschuhe wurden auf der Straße verloren. Die Schuhe wurden fotografiert, die Handschuhe aufgesammelt.
Ein Fries aus sich wiederholenden Schwarz-Weiß-Fotodrucken, die die Ecke eines Raumes zeigen. Auf dem Boden liegt eine halbgegessene Birne, umgeben von verstreuten Birnenstücken. Das Format der Drucke wechselt zwischen Porträt und Landschaft und erzeugt so ein Mäander. Eine Erzählung begleitet auch diese Arbeit: Die Birne wurde von einer Maus in der früheren Wohnung der Künstlerin angefressen.
Zwei Malereien zeigen Innenansichten von Wohnhäusern: ein leeres Badezimmer und ein bewohntes Treppenhaus. Die Malereien sind flüchtig ausgeführt, ohne ein Übermaß an Detailtreue.
Seltsam agierendes Mobiliar, Einrichtung ohne Knochen. Eine spektrale Abwesenheit – in Räumen, Kleidung und hinterlassenes Essen. Das Treppenhaus der Semlerova rezidence zeigt einen Blick treppabwärts. Die Stufen erklimmt eine imposante, von Mustern überzogene Figur. Eine spektrale Anwesenheit. Es spukt in der Dreizimmerwohnung.
Justin Lieberman + Stephanie Weber
Werkliste:
Neues Waschbecken [Stoffobjekt nach einem zerbrochenen Waschtisch]
Neuer Ventilator [Overalls an einem Deckenventilator]
Neue Lampe [Kunstharzguss]
Neuer Tisch [Beistelltisch aus rotem PVC für Kühlräume]
Pear (Birne) [Fries aus Fotografien einer angenagten Birne]
Season’s Greetings [12 Fotos von verlorenen Schuhen mit Sammlung gefundener Handschuhe]
Semlerova rezidence (Semlerhaus) [Malerei eines Treppenhauses mit Figur]
Byt Krausových (Krauswohnung) [Malerei eines Badezimmers, leer]
Samuel Fischer-Glaser
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Biography
Raumfläche, self-published, München 2018
Project funding by Erwin und Gisela von Steiner-Stiftung
Neustart Kultur stipend by Bundesverband Bildender Künstlerinnen und Künstler
Stipend Junge Kunst und neue Wege by the Bavarian State Ministry for Science and Art
Institute for Critical Conspiracy Theory
Solo Exhibitions
Group Exhibitions
"Ici et là" / Maison d’artistes, Saint Raphaël (FR)
"Divella", Opernkollektiv DIVA / Centro Tedesco di Studi Veneziani, Venedig (IT)
"Cybernetics of the Poor - Sharing and Responding", Symposium / Kunsthalle Wien (AT)
"Over 13 - Reflections on an art space" / Lothringer 13 Halle, München
Angela Stiegler ( → Artist Website)
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Biography
ifa Institut für Auslandsbeziehungen Exhibition funding, Athens
Solo Exhibitions
Group Exhibitions
"Future Bodies from a Recent Past–Sculputre, Technology and the Body since the 1950s (Technobodies)" / Museum Brandhorst, Munich
"Young Rebellion", performance / A.K.T., Pforzheim
"Shipping Out“ / screening and talk with DIVA and Alexander Kluge, Knust Kunz Gallery Editions, Munich
"Ici et la“ / Maison d‘artistes Françoise Heitsch, Saint-Raphaël, FR
„Divella“ / performance and screening DIVA (premiere), Centro Tedesco di Studi Veneziani, Venice, IT
"Public Relations“ / Studio Peragine, Hamburg
„Sweat“ / Haus der Kunst, Munich
„Perspektiven“ / Platform, Munich
"I Never Read“ / Schaulager, Basel, CH
"K2020: This house is not a home“ / Lothringer13 Halle, Munich
"Risiko Gruppen“ / A.K.T., Pforzheim
"Underdox Munich Unique and Recontres Internationales Paris/Berlin“ / Goethe-Institut Paris, Paris, FR
„artgenève“ / salon d‘art, Genf, CH
"Subjective Hill" / Centre d'Art Contemporain, Cinema Dynamo, Genève
"Super Books" / Haus der Kunst, Munich
"Anti Körper Transkript" / Kunsthaus Raab, Munich
"Unsubscribe" / Soft Power Palace, Kunstgebäude, Stuttgart
"Στάλθηκε από το IPhone μου_Sent from my Iphone" / Athens
"Erste Jahre der Professionalität 37" / Galerie der Künstler BBK, Munich
"I wanna give you devotion" / Platform, Munich
"You love this feeling" / FAQ Galerie, Bremen
"Dynamis – Georgia Sagri" / documenta14, Kassel, Athens
Vorspiel, transmediale, Cashmere Radio, Berlin
K2016, Circuits & Currents project space, Athens
"Augury" / Galerie BQ, Berlin
"Reality Through Fiction" / Circuits & Currents project space, Athens
"Moi Machine Moi" / Reading Group, HAU, Berlin
K2015, Studio 2o46, Berlin
"Artificial Labor" / Kunstpavillon, Munich
"What Were You Expecting, Mr. Milquetoast, a Plot?" / Badischer Kunstverein, Karlsruhe
"In the future art will be a lower class phenomenon" / Aa collections, Vienna
"I a call-girls attack" / HfG, Karlsruhe
"Fluxus 3000" / Lothringer13/Laden, Munich
"Swaps" / Collection Susanne Wagner & Tim Bennett, Munich
"No matter how many times you have failed, today is always the day" / Lothringer13/Laden, Munich