DORA ECONOMOU
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A MODERN HUG

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23. 01 – 29.03.2014


Auf den Titel für die Ausstellung – „A modern hug“ – kam ich, als ich den letzten Sommer am Meer verbrachte. Nach einer längeren Schaffenspause, erfuhr ich in dieser sehr einfältigen – der Horizont, eine einzelne blaue Linie, ein paar willkürliche Flecken für die Wolken und die Brandung – aber seltsamerweise ereignisreichen Landschaft, einen Moment der experimentellen Transformation, der mich mit drei kleinen Wörtern, von denen jedes einzelne eine unterschiedliche Frage an mein künstlerisches Schaffen stellte, bescherte. „A“, da jede Arbeit singulär ist, jedoch immer eine bestimmte Position im fortlaufenden Produktionsprozess einnimmt. „modern” räumt meine Schwäche für die großen Erzählungen der Geschichte sowie die Vorreiter des 20. Jahrhunderts ein, und deutet auf die Wahl meiner Materialen hin, die oft industriell und nicht-archivarisch sind. „Hug” beschreibt die Größe im Verhältnis zu meinem Körper und dem Arbeitsmittel.
Als Malerin, die hier jedoch als Bildhauerin tätig war, musste ich mich während des Arbeitsprozesses, durch systematisches Ausprobieren, mit den Grundlagen und den Tricks dieser für mich neuen Sparte vertraut machen. Das führte dazu, dass der Ablauf des kreativen Prozesses aus dem Gleichgewicht kam, und sich ein unorthodoxes Neuverständnis herauskristallisierte, welches die Gussform mit dem Abguss, den Anknüpfungspunkt mit den sich einzelnen berührenden Elementen und das Model mit dem Replikat gleichsetzte. Vermutlich wirft jedes einzelne Teil eine Frage auf, die nach einer Antwort verlangt. Aber sogar das Orakel präsentierte als Antwort oft die ursprünglich gestellte Frage in umformulierter Form. Darum greife ich die Plätze, die Materialien und den Text zu denen ich eine Beziehung hatte – real oder fiktional – immer wieder neu auf. Ich nehme Proben, führe Messungen durch, rekonstruiere sie oder erstelle Repräsentationen jener Schlüsselfiguren, welche meine Erfahrungen reflektieren und meine Sehnsüchte aufwerfen. Ich fühle mich dazu gezwungen die Syntax dieses Prozesses aufrecht zu erhalten. Die exakte Nachbildung eines Objekts ist jedoch nur zu einem gewissen Grad möglich - es sollen weder die Beweise seines Ursprungs beseitigt, noch ein leerer Doppelgänger kreiert werden. Das wirklich hintergründige Motiv ist es, die ultimative Lüge zu erfinden – eine Ordnung wieder herzustellen die möglicherweise gar nicht existiert – und diese solange zu wiederholen, bis sie zur Wahrheit wird.
Dora Economou


Dora Economou’s work composes an enigmatic manual of objects and images; a manual exploring their mechanisms of production as well as function; their relation to other objects and images, existing or potential. Her work poses the questions What are they? Where do they come from? How do they work? and answers them by suggesting tangible scenarios.
The title A Modern Hug outlines essential elements of the artist’s research and practice. ‘A’ indicates the singularity of each work and its position in a continuous line of production. Moreover, ‘A’, as an indefinite article, does not circumscribe the work’s identity and permits multiple connotations. ‘Modern’ acknowledges the revolutionary outlook and formal radicalness of the vanguard movements of the 20th century. Furthermore, it alludes to the disclosure of materials, to the use and reference of industrial products. ‘Hug’ denotes the works’ scale in proportion to the body and the tool. It also signifies the physicality and subjectivity involved in the process which expands the ‘Modern’ industrialized and standardized forms of mass production. A Modern Hug is a complex and graceful embrace of objecthood.
Dora Economou assembles, fragments, alters, and displays common industrial materials, found objects and images. Being a sculptor trained as painter, her works deal with matter as representation, with form as process, and with space as stage. The final form is abstract or often an inexact replica of massively produced objects. A prototype of something that is not unique, a facsimile of something that does not exist, or something new made out of something old raise ontological questions; reflect on materiality and immateriality, on substance and flux. This imitation of imitation, which according to Plato is twice removed from the truth, produces fake fakes which become originals. The process of repetition and the production through consecutive reproductions is an approach to the source, to the initial gesture. Dora Economou’s work operates by revealing the qualities of its components. What is at stake is neither the craftsmanship nor the use of the readymade, it is the interpretation of the act of seeing and making, the reinvention of a function. This inverted, self-reflective, almost counter-productive production process questions the use value of labor and leisure products, the artist and the viewer both as producers and consumers.
Dora Economou’s work establishes a distance from the familiar object, image, environment and re-appropriates it as something else. It accomplishes a poetic rehabilitation as it shifts to another possible shape or purpose which things could have if they were not as they are, if they did not do what they actually do. But this is not only fiction; it happens as objects, images, and places evolve, become obsolete, even die. It happens when we try to figure out objects of ancient or foreign civilizations that do not circulate anymore or do not belong to our world at hand. The eye exist in the savage state, writes André Breton. In Dora Economou’s work what you see is not predefined, it is suspended, contradicted by a deep sense of black humor expressed with gentleness; it is challenged and, thus, challenging.
Galini Notti

Dora Economou
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Biography

1974geboren in Athen
1999BFA, Athens School of Fine Arts
2000Fulbright Scholarship
2002MFA, Pratt Institute, Brooklyn
2004G. Spyropoulos prize, commentary
2005DESTE prize, shortlisted

Solo Exhibitions

2021"EYES WITHOUT A FACE" / Saigon Gallery, Athens
2019"Imbat Ambit" with Yasemin Nur / Galerie Françoise Heitsch, Munich
2016"Mountains & Valleys" / Galerie Françoise Heitsch, Munich
2015"Naturalist" / Gallery Ribot, Milan
2014"A Modern Hug" / Galerie Françoise Heitsch, Munich "PREDEAL" / The Breeder, Athens
2011"By The Spring of Production" / LORAINI ALIMANTIRI gazonrouze, Athens
2007"Dekapedaugustos" / LORAINI ALIMANTIRI gazonrouze, Athens
2005"The Lost State Of Grace" / LORAINI ALIMANTIRI gazonrouze, Athens

Group Exhibitions

2019"Voyage around my Room" curated by Kika Kyriakakou / City of Athens Arts Center, Athens
2018"Geometries" curated by Locus Athens, Agricultural University of Athens
"The Materiality of the Painterly Event" curated by Denys Zacharopoulos, City of Athens Arts Center
2017"Reassembly" curated by G Douglas Barrett & Petros Touloudis, Tinos Quarry Platform
2016"Hypnos Project" curated by Yorgos Tzirtzilakis & Theophilos Traboulis, Onassis Foundation Cultural Center, Athens
2015"Life Like" / Transmission, Glasgow
2013"Contemporary Treasures" / ILEANA TOUNTA Contemporary Art Center, Athens
"Family Ghosts Calling" / Family Business, New York
"LUSTLANDS AT" / Family Business, New York
"KATATAKTIRIES" / a sculpture potluck at the squatted theatre EBROS, Athens
2012"Triangle Workshop" / DUMBO, New York
"A Talent For Trouble" / LORAINI ALIMANTIRI gazonrouze, Athens
"Abstract Further Abstraction" / Greek Art Institute, Athens
2011"Monodrome" / 3rd Athen Biennial
"Greek art" / Sem-Art, Monaco
2010"Cabinets of Miracles" / Zone D, Athen
"Artists for Athens Pride II" / the Breeder, Athens
2009"Heaven" / 2nd Athen Biennial
"Strutture Precarie" / San Vito al Tagliamento
2008"Point of Origin" / Artspace, Sydney
"Women Only" / Arbeiten aus der Beltsios Collection, Amfilochia
2007"In Present Tense" / Young Greek Artists, National Museum of Contemporary Art, Athens
"Part Time Punks" / DESTE Foundation, Athens
"Drawing Screen" / National Museum of Cinema, Thessaloniki
2006"What Remains is Future" / Patras Cultural Capital of Europe
"Art Fab 'Women in Europe'" / Saint Tropez
"Prospective Sites" / Billboard project, Wien
"New Acquisitions, Intercontinental" / Dakis Ioannou collection, Athens
2005"ProTaseis (Version IV: 935m)" / Thessaloniki
4th Deste Foundation Prize / Deste Foundation, Athens
2004"So much…so great…" / Larissa Contemporary Art Center