ANDREAS SAVVA
/
MARTYRIUM

Back

8.11.2012 – 12.01.2013


Das Erfassen von politischen Phänomenen und Ereignissen ist ein zentrales Thema im Werk des zypriotischen Künstlers Andreas Savva (1970). In seiner neuesten Installation bei Françoise Heitsch befasst er sich mit der aktuellen Lage in der europäischen Polit-Szene, angeregt durch die Situation um Griechenland. Mit den für ihn typischen Materialien wie Seile und alltägliche Gebrauchsgegenstände verarbeitet er die Zusammenhänge und die gegenseitige Einwirkungen zwischen den Staaten in der europäischen Union. Der angespannte Schwebezustand, in dem sich gegenwärtig die europäische Politik befindet, dominiert auch Savvas Arbeit – 12 Stühle, stellvertretend für die einzelnen Sterne der Europaflagge, werden in ein raumgreifendes Geflecht aus gespannten Seilen eingefasst. Die Sitzmöbel, deren ursprüngliche Funktion Standfestigkeit und Ruhe suggeriert, werden zweckentfremdet, schweben in Ungewissheit, gefangen in einer gefährlichen Lage wie im Spinnennetz. Und genau so mühselig und arbeitsaufwendig, wie die Spinne ihr Netz aufbaut, ist das Aufstellen dieses Werks für den Künstler. Der handwerkliche Akt des Webens und Bindens, der genaue Berechnungen und Messungen erfordert, versinnbildlicht nicht nur den bisherigen Weg der Gemeinschaft, sondern auch die Anforderungen an der Politik bei der Suche nach einer Lösung. Das Konstrukt ist zugleich ein System, in dem jedes Element seinen funktionellen Platz hat und zum Erhalt des gesamten Mechanismus beiträgt.
Ergänzend wird eine weitere installative Arbeit Savvas präsentiert, bei der purpurrote Samtschleifen in einem Stahlrahmen gebunden werden. Hier führt uns der Künstler die Dualität materieller Dinge vor Augen. Der Samt als edler, glanzvoller Stoff ist wunderschön, jedoch nur von Vorne. Seine Rückseite ist karg und unscheinbar gewöhnlich. Mit seinen metaphorischen Parabeln hält Andreas Savva Wahrheiten fest, die im Leben nicht selten hinter dem Glanz einer konstruierten Oberfläche zu schwinden beginnen.


The capturing of political phenomena and events is a central theme in the work of Andreas Savva [Cyprus, 1970]. Initially motivated by the ongoing events in Greece, his latest installation at Françoise Heitsch deals with the current European political landscape as a whole. With materials typical for his work, such as ropes and everyday objects, the relations and reciprocal effects between the single member states of the European Union are represented. Savva’s installation is also dominated by the fierce state of uncertainty current European politics are trapped in – 12 chairs, representatives for each star of the European flag, are woven into a large-scale network of stretched ropes. The chairs, whose original function suggests stability and tranquillity, are diverted from their intended use – instead, they float in ambiguity, and remain suspended in a dangerous situation similar to that of a spider web. And just as exhausting and labour-intensive it is for a spider to construct her net, so is the physical act of erecting such a work for the artist. The manual act of weaving and tying, which demands exact calculations and measurements, symbolises not only the previous path the union took, but also the expectations we have from present-day’s politics in order to find a solution proper. The construct is simultaneously a system in which every element has its functional place contributing to the preservation of this mechanism as a whole.
An additional installation composed of crimson-coloured velvet bows, which are tied into a steel frame, will also be on display. Here, it is the artist’s intention to reveal the duality of physical objects. Velvet as a precious and glamorous fabric is beautiful, however, only when seen from the front. Its reverse is meagre and unimpressively common. With his metaphorical parables Andreas Savva captures truth, which, in life, is often hidden behind glossy and constructed surfaces – precisely those surfaces his works seek to tremble.

Andreas Savva ( → Artist Website)
/

Biography

1970geboren in Kerynia, Zypern; lebt und arbeitet in Athen
1991-96Athens School of Fine Art, Athen
19981. Preis, First Panhellenic Art and Technology Competition, Video Art category
19991. Preis, Heineken Art Competition
2. Preis, Spyropoulos Foundation
2002-04Postgraduate Programme in Digital Arts

Solo Exhibitions

2017“What a wonderful, wonderful world…“ / ArtWall, Athen
2013"Sleep Sliding Away"/ EDW, ReMap4, Athens
2012"martyrium"/ Françoise Heitsch, München
2009"kapsel"/ Françoise Heitsch, München
2005"Kosmos"/ Cork Vision Centre, Cork, Irland
2004"The view that I love"/ Siakolas Tower, Nikosia, Zypern
"Smoking seriously damages the country"/ Diaspro Art Center, Nikosia
2002"¥€$"/ Gallery A. Antonopoulou, Athen
"Occupied"/ Gallery Mylos, Thessaloniki
2001/02"x365"/ (currency change), 365art project, Athen
1999"Space-Eater"/ Diaspro Art Centre, Nikosia
1996"Graduate Show"/ National School of Fine Arts, Athen
1994/95"Opportunist III"/ Installation in einem verlassenen neoklassizistischen Gebäude an der National School of Fine Arts, Athen
1994"Opportunist II"/ Installation, Nikosia

Group Exhibitions

2017“So Close Yet So Far Away: Contemporary artists from Cyprus“ / Petah Tikva Museum of Art, Israel; kuratiert von Yiannis Toumazis
“Removement Athens 2017“/ Kairi Arcade, Athen; kuratiert von Maria Vasariotou
“Imaginary Spaces“ / House of Cyprus, Athen; kuratiert von Stratis Pantazis
"7th edition of CONTEXTS" / International Festival of Ephemeral Art, Sokolovsko, Poland; kuratiert von Malgorzata Sady
2016“Ars Moriendi“ / House of Cyprus, Athen; kuratiert von Niki Loizidi
“Conjunctions“ / Peninsula Art Space, NYC; kuratiert von Rachel Valinsky
“Limassol, Post Growth and Development?“ / Municipal social houses, Limassol; kuratiert von Maria Lianou, Alexandros Cristophinis
"Scarecrow contemporary art exhibition" / Weingut von Domaine Sigalas, Oia, Santorini; kuratiert von Maria Vasariotou
“‘3459’“ / Flux Factory, NYC; kuratiert von Emireth Hererra
"Summer Exhibition" / The Fields Sculpture Park, Omi International Arts Center,Ghent, New York; kuratiert von Nicole Hayes
"Art-Athina" / International Contemporary Art Fair of Athens, Galerie Françoise Heitsch, Athen
“Devalue/Value/Surplus Value; between “work” and “art”/ Contemporary Greek Art Institute, Athen; kuratiert von Charis Kanellopoulou
2015“Epitopou 2015” / Livadia, Andros; kuratiert von Stratis Pantazis "Art-Athina" / International Contemporary Art Fair of Athens, Galerie Françoise Heitsch, Athen
2014"Art Omi 2014 Residents" / Omi International Arts Center, Ghent, New York; kuratiert von Moukhtar Kocache
“Trauma and therapy, Cypriot antiquity and contemporary art” / Paphos archaeological museum, Paphos; kuratiert von Niki Loizidi
“No Words“ / Larnaca Municipal Gallery, Larnaca; kuratiert von Tonia Loizou
2013"Medium as Narrative"/ kuratiert von Lina Tsikouta, CAMP Contemporary Art Meeting Point, Athen
2012"Terra Mediterranea – In Crisis"/ Nicosia Municipal Art Centre, Nikosia, Zypern
"Contemporary Cypriot Sculpture"/ Dom Umenia, Bratislava, Slowakei
"Mapping Cyprus Contemporary Views"/ Bozar, Brüssel
"Plus One"/ Kulturzentrum "Leonidas Kanellopoulos", Eleusis, Griechenland
2011"The Location of Culture"/ Pulchri Studio, Den Haag, Niederlande
"UNCOVERED"/ Nicosia International Airport, Ledra Street Buffer zone, Nikosia
"The Roads of Hereafter"/ Museum of Contemporary Art of Crete, Rethymno, Kreta
"The Little Land Fish"/ EMAA Capital Art Center, Nikosia
2010"Chypre 2010, L'árt au present"/ Espace Commines, Paris
Jannis Spyropoulos, Benaki museum, Athen, kuratiert von Olga Daniylopoulou Mona Hatoum Art Workshop, Villa Iris, Fundación Marcelino Botín, Santander, Spanien
"The Little Land Fish"/ Istanbul 2010 European Capital of Culture, Antrepo Exhibition Venue, Istanbul
"Looking Away: Views of an anniversary"/ Evagoras Lanitis Centre, Limassol, Zypern
"Art is…"/ Marfin Laiki Bank Cultural Centre, Nikosia
"1974 – Landmark in Politics and Art"/ Famagusta Gate, Nikosia
2009"OPEN 12"/ Arte Communications, Venedig
"10 Years After, The Creation of the Image – The Consumption of Emotions//The Consumption of the Image – The Creation of Emotions"/ kuratiert von Lina Tsikouta-Deimezis, Embassy of The Republic of Cyprus, House of Cyprus, Athen
2008"Action Field Kodra"/ Artist in Residency programme of Forum, European Cultural Exchanges, kuratiert von Ruth Noack, Thessaloniki
"Cypriots Contemporary Art"/ Paris & Action Field Kodra, kuratiert von Andri Michael, Thessaloniki
"No place – no space"/ Galerie Zeon, Athen & Galerie Diatopos, Zypern, kuratiert von Marilena Koskina
"Waiting news from you"/ Gounaropoulos Museum, kuratiert von Andri Michael, Athen
2007"Grey (I had a dream Cyprus was a superpower)"/ House of Cyprus, Athen & Rethymnon Centre for Contemporary Art, kuratiert von Maria MaraNgou, Kreta
"Crossings: A Contemporary View"/ Nicosia Municipal Art Centre, kuratiert von Yiannis Toumazis and Andri Michael, Nikosia
"Meeting Europe – Cyprus"/ La Chataigneraie – Centre Wallon d’ Art Contemporain, kuratiert von Dimitri Konstantinidis, Liege
2006"The Scarecrow"/ E. Averoff Museum, kuratiert von Olga Daniylopoulou, Metsovo, Griechenland Meeting Europe – Cyprus, Palais du Rhin, kuratiert von Dimitri Konstantinidis, Strassburg
2005"Treason of Sculpture"/ Gallery Mario Sequeira, kuratiert von david Baro, Agar Ledo, Braga, Portugal
"Accidental Meetings"/ kuratiert von Yiannis Toumazis, Nicosia Municipal Art Centre, Nikosia
"Seducidos polo Accidente"/ kuratiert von David Baro and Agar Ledo, Luis Seoane Foundation, Corunna, Spanien
2004"Instant Europe"/ kuratiert von Francesco Bonami and Sarah Cosulich Canarutto, Villa Manin, Centre for Contemporary art, Passariano, Italien
"The joy of my dreams"/ BIACS 1st international Biennale of Contemporary Art of Seville, kuratiert von Harald Szeeman, Spanien
"Athena by art"/ kuratiert von Christina Petrinou, Athen
"Fair ARCO" Gallery A. Antonopoulou, Madrid
"Twelve Positions in Contemporary Greek Art"/ kuratiert von Françoise Heitsch, Europäisches Patentamt, München
"ausderferne, ausdernähe, ausdermitte"/ kuratiert von Françoise Heitsch, Françoise Heitsch, München
2003"EUROPE EXISTS"/ kuratiert von Rosa Martinez & Harald Szeeman, Macedonian museum of Contemporary art, Thessaloniki
"Sketching out Tomorrow and Yesterday"/ Young Greek artists, tribute to the region of Yiannena, kuratiert von Lina Tsikouta, Macedonian museum of Contemporary art, Thessaloniki & Gazi, Athen
2002"La Belle et la Bete"/ Centre d’Art Contemporain, Brüssel
"Sketching out Tomorrow and Yesterday"/ Young Greek artists, tribute to the region of Yiannena, kuratiert von Lina Tsikouta, E. Averoff museum, Metsovo
2001DestePrize 2001, Deste Foundation Center for Contemporary Art, Athen
"La Belle et Bete"/ Palais du Rhin, DRAC Alsace, Strassburg, FRAC Corse, Corde, Korsika
"Casteliotissa"/ kuratiert von Dimitri Konstantinidis, Nicosia & Macedonian museum of Contemporary art, Thessaloniki
2000"From Chisel to Amber – 100 Years of Contemporary Sculpture in Cyprus"/ National Gallery of Contemporary Cypriot Art & Casteliotissa, Nikosia
"Artists of the Spyropoulos Museum"/ kuratiert von Olga Daniylopoulou, The Foundation of the Hellenic World, Athen
1999Biennial of Young Artists, Rome, kuratiert von Jannis Kounellis, Rom
1998"Spyropoulos Foundation Awards"/ kuratiert von Olga Daniylopoulou, Yiannis Spyropoulos Museum, Athen
"Young Cypriot Artists"/ Palais des Nations, Genf
"Time"/ House of Cyprus, Athen
"The Berlin Wall"/ Nicosia Municipal Arts Centre, Nikosia
"Creation of the Image – Consumption of Emotions. Consumption of the Image – Creation of Emotions"/ House of Cyprus, Athen
1997"Class of ’96"/ the National Gallery, Athen
"A Century of Visual Artistic Creation – Works from the National Collection of Contemporary Art"/ HELEXPO – Thessaloniki, 1997 Cultural Capital of Europe, Thessaloniki advARTising – 50 Years of ADEL Saatchi & Saatchi, Pierides Gallery, Athen